Da de sociale medier bliver mere og mere populære, så stiger konkurrencen på de sociale medier også. Væksten er forståelig, da vi bruger de sociale medier til stort set alt. Vi kommunikerer, finder den rette platform til branding, søger hjælp og støtte – og så er det i stigende grad også den vej igennem, vi køber produkter online og finder inspiration.

Grundet denne udvikling på de sociale medier, ses der også et stigende forbrug inden for annonceringen herpå. Alene i 2018 var der en stigning på 32%, når det kommer til, hvad der blev brugt af annoncekroner. Og dette forventes kun at stige i 2019. Hootsuite har lavet en rapport om sociale medier trends. Ifølge rapporten har 78% af responderne til en undersøgelse svaret, at de allerede har investeret i reklamer på de sociale medier eller planlægger at gøre det.

Den høje efterspørgsel om annoncering på de sociale medier gør, at priserne også er stigende. De stigende priser udfordrer virksomhederne i at bibeholde rentable afkast.

På de sociale medier kan enhver virksomhed købe sig ind på en brugers nyhedsfeed, men der er ingen garanti for et salg. Et godt udgangspunkt for at blive bemærket på de sociale medier i 2019 er, at en nøje planlagt strategi, hvor der er afsat den nødvendige tid til at researche målgruppe og altid splitteste løbende, så man vedligeholder relevansen og effektiviteten.

Her er de 5 gode råd til at blive succesfuld på de sociale medier

Skil dig ud fra mængden: Dagene hvor der blev kastet rundt med ugennemtænkte annoncer på diverse nyhedsvægge er borte. I stedet er det en god idé at lade sig inspirere af Netflix og Spotify. De er gode til gøre deres annoncering både personlige og underholdende. En god tommelfingerregel er, at hvis man udarbejder annoncer tilpasset målgruppens behov og adfærd, så vil man se en reel ROI. Det handler om at få skabt noget engagement og gerne tale direkte til din målgruppe.. Der er ingen grund til at spilde tid og penge på en annonce til en ubestemt målgruppe. Dette bringer os videre til næste punkt.

Ram den mest rentable målgruppe: Hver enkelt annonce skal målrettes efter en specifik målgruppe. Én ting er hvad du ved om din målgruppe. En anden ting er ved Facebook, Instagram osv. ved om brugerne på deres platforme. Gør brug af denne data. Look-a-like målgruppe baseret på dine Facebook og/eller Instagram-besøgende er et eksempel. Start med at annoncere bredt og derefter brug dataen til at kunne annoncere mere effektivt og målrettet. Det vil kunne spare dig penge på annoncekroner og bedre resultater i længden.

Sæt dig de rette mål og målinger: For hver annoncekampagne skal du have en strategi for, hvad du vil have ud af lige præcis den enkelte kampagne. Hvilken strategi du vælger afhænger selvfølgelig af hvilken type kampagne, du vil igangsætte. Hvis du har gang i en kampagne, hvor du vil have flere webside-besøgende, skal du gå efter at få klik – vil du skabe salg fra webshop, skal du vælge “salg fra katalog” i Facebooks Business Manager.

Indholdet skal være i top: På annoncemarkedet hvor der er konstant udvikling, er kvalitet utrolig afgørende. Høj kvalitet skaber nemlig respons. Stort set alle de store virksomheder bruger tid på at få det rette team til at lave deres annoncer. De ansætter dygtige video, grafik og design folk med det rette udstyr. Men ikke alle virksomheder har et budget, der er stort nok til dette. Det kan også være nyttigt, at man selv bruger den nødvendige tid til at skrive opslag og content, som der har en reel værdi for læserne. Tænk på dine læseres problemstillinger og hvordan din ekspertise kan være med til at hjælpe på dette.

Ikke vær bange for at være innovativ: Som tidligere nævnt er annoncemarkedet under konstant udvikling, derfor er dette marked det perfekte sted at prøve nye ting og idéer på. Hver dag ser man nye innovative annoncer, især på Facebook, Instagram og Messenger, hvor der er udsigt til meget mere nytænkende det kommende år. Vær ikke bange for at tænke ud af boksen og være kreativ. Og få gerne video implementeret i din strategi hurtigst – det er helt klart, hvad der fungerer på sociale medier for tiden.

 

Fandt du denne viden nyttig for dig? Læs mere om Facebook annoncering, Instagram annoncering eller LinkedIn annoncering her.