Influencer marketing har været en markedsføringsstrategi i vækst for både store og små virksomheder siden 2017 ifølge statistik fra Google Trends.

Studier viser, at den voksende trend af influencer marketing på sociale medier har 11 gange ROI (Return on Investment) i forhold til anvendelse af traditionel markedsføring såsom tv eller avis reklamer. Dette har resulteret i at antallet af opførte kampagner på Instagram i 2018 har været mere end fordoblet set i forhold til 2017.

Blandt de største sociale media platforme såsom Facebook, Instagram, Snapchat og Twitter er Instagram den mest effektive medieplatform, når det kommer til opsætning af kampagner. Influencer marketing er blevet til et af de mest effektive markedsføringsstrategi i dag. Ifølge CreatorIQ (my employer), er 93% af kampagner ved brug af influencers opført på Instagram i 2018, mens mængden af opførte kampagner er faldet med 20% hos Facebook og 10% hos Twitter sammenlignet med procentdelen i 2017.

Potentiale igennem Instagram Stories

En af Instagrams populære funktioner kaldt Instagram Stories har været en kæmpe succes. Funktionen er sammenlignelig med Snapchats, hvor man kan sende kortvarige billeder og videoer til hinanden. På trods af de sammenlignelige funktioner, har Instagram alligevel formået at opnå det dobbelte antal brugere dagligt i forhold til Snapchat. I 2018 opnåede Instagram én milliard månedlige aktive brugere.

En af de mest effektive elementer ved funktionen er dens evne til kunne linke og skabe købsmotiverende videoer. Den tillod desuden virksomheder at skabe links, der vil føre kunden til direkte betaling. Funktionen har givet masser af virksomheder muligheden for at udføre en ny markedsføringsmetode, der kan være udfordrende, men en effektiv måde at nå ud til flest mulige brugere på. Tallene viser at 80% af Instagram brugere følger mindst et brand, hvilket er derfor, mange virksomheder har fundet potentiale i markedsføring gennem Instagram og i dag er der mere end to millioner aktive månedlige brugere.

Upcoming app: IG Shopping

På baggrund af den opvækkende popularitet der er omkring Instagrams e-commerce potentiale, er virksomhedens næste step at skabe en ny app kaldet ”IG Shopping”. Her får brugerne muligheden for at kigge igennem diverse produkter fra de forfulgte mærker og derefter foretage køb direkte inden i app´en. Udfordringen for virksomhederne herefter vil være at få brugerne hen til den nye app og derefter få dem til at foretage et køb gennem IG Shopping.

Hvad kan DOP gøre for dig?

Flere har opdaget potentialet i influencer marketing og brugen af Instagram Stories. Hvis du også kan se muligheden i denne form markedsføringsstrategi, så er du velkommen til at kontakte os her og høre mere om hvordan vi kan hjælpe dig med effektiv markedsføring på Instagram.