Googles eget svar på Facebook, Google+, lukker efter et større sikkerhedsbrud som skete helt tilbage i marts måned i år. Det er blevet estimeret at over 500.000 brugere på det sociale netværk potentielt har fået lækket deres data. Dette har resulteret i at platformen er blevet sat til at lukke ned. Det er dog kun brugerversionen, der vil lukkes ned. Google vil stadig beholde Google+ som et kommunikationsværktøj for virksomheder. Google+ er sat til at udfases inden for 10 måneder, hvor det forventes at være lukket helt ned i august 2019.

Google+ startede i juni 2011, hvor platformen skulle fungere som en direkte konkurrent til Facebook. Google har til trods for flere ændringer samt opdateringer af platformen gennem 7 år ikke formået at konkurrere med Facebook, som stadig er det største sociale medie på internettet.

Sikkerhedsbrud og få aktive brugere

I et oplæg lavet af Google, har grunden til sikkerhedsbruddet været en fejl i API’en. Dette har resulteret i at tredjepartsapplikationer har haft adgang til brugernes oplysninger. Disse oplysninger har været: Navn, e-mail, demografi og andre fortrolige personoplysninger. Analysen viser at op til 438 applikationer har haft adgang til disse oplysninger og muligvis har benyttet sig af oplysningerne. Google hævder dog at der ikke er noget bevis for at de ‘leakede’ brugeroplysninger er blevet misbrugt.

Facebook stadig de største

Google+ har 395 millioner aktive brugere om måneden. Dette er mindre end deres direkte konkurrent Facebook, som har over 2.2 mia. aktive brugere om måneden. Google har også været ude at sige at 90% af bruger sessionerne på deres platform er 5 sekunder eller mindre. På Facebook er brugerne i gennemsnit på platformen i 20 minutter.

Se flere statistikker fra de sociale medier.

Minder om Cambridge-skandalen

Dette sikkerhedsbrud minder om Cambridge-skandalen, hvor Facebook var det helt store emne. Cambridge Analytics høstede personoplysninger fra millioner af mennesker på Facebook uden deres samtykke, som herefter blev brugt til politiske formål. Facebook blev anklaget for ikke at beskytte forbrugerne godt nok, hvilket i sidste ende havde negative konsekvenser for virksomheden.

En lukning af Google + kan være en forebyggelse af en lignende skandale, hvor Google økonomisk og udadtil kan opleve negative konsekvenser. Sammen med få aktive brugere, har man derfor valgt at udfase platformen. Som skrevet tidligere i indlægget, hævder Google at man ikke har beviser for at de ‘leakede’ personoplysninger er blevet misbrugt. 

Læs mere om Cambridge Analytica skandalen.

Hvad vil dette betyde for dig som annoncør?

Da de fleste annoncører ikke benytter sig af Google+ og 55% af brugerne på Google+ er fra USA, vil dette ikke have nogen stor effekt på marketingbureauer i Danmark.

Lukningen af Google+ skal dog ses i et større sammenhæng. Der kommer mere og mere fokus på personoplysninger, og hvordan de gemmes og overholdes. D. 25 maj 2018 kom der endnu mere fokus på dette, da lovgivningen GDPR (General Data Protection Regulation) kom til. Denne lov har til at beskytte kunder, borgere mm. GDPR handler overordnet om hvordan personoplysninger bliver behandlet og gemt. Man kan derfor tage Google+ som et eksempel på, at din platform skal være vandtæt og skal overholde alle regler indenfor opbevaring af personoplysninger.

Der kan være stadigvæk meget forvirring omkring denne nye lov, og hvordan den bedst muligt skal overholdes. Det er derfor vigtigt, at man som virksomhed er klar over forbrugernes rettigheder, så man kan være med til at forebygge misbrug af data.

Ønsker du mere information omkring den nye lov og hvordan den overholdes?
Så tøv ikke med at ringe til os for sparring på +45 41 23 10 78.

Finder du dette spændende? Så tjek resten af vores blog ud for mere nyttig viden, og info indenfor marketing verdenen.