Larry Page og Sergey Brin, som er stifterne af søgemaskinen Google, studerede begge på datalogistudiet på Stanford University. Der påbegyndte de deres første søgemaskineprojekt, der fik navnet BackRup. Maskinen tog udgangspunkt i at anvende et algoritme, der havde til formål indsamle samt vise data fra links, hvor den herefter vil vurdere, hvorvidt linksene ses som værende værdifuldt. De sider der blev vurderet, som mest værdiskabende for brugerne, blev ranket højere end andre.

Google Inc blev d. 4 sep. 1998 stiftet i Menlo Park i Californien med en startkapital på 1,1 million USD. Og allerede i 1999 formåede virksomheden at flytte ind byen Palo Alto i Silicon Valley. Efterhånden som virksomheden voksede, flyttede de senere ind i Mountain View. Her befandt virksomheden sig indtil 2016, hvor de købte selve ejendommen og omdøbte den til Googleplex.

Googles enkelte design og effektive søgeresultater var noget, der tiltalte brugerne. Mens andre søgemaskiner indeholdte popups og reklamer, fokuserede Google kun på logo og søgelinje. Disse elementer gjorde at Google blev den mest foretrukne søgemaskine blandt brugerne.

Google-annoncer kom til i år 2000, hvor virksomheden begyndte at sælge tekstbaserede annoncer på siden. Allerede her tilbudte virksomheden eksempelvis 5 cent pr. klik og hvor annoncerne var stillet op som en sammensætning af pris og klikfrekvens. Denne form for annoncering blev til den senere kendte Google Adwords. På daværende tidspunkt blev det til en af Googles største indtjeningskilde, hvor virksomhedens aktiekurs i 2007 toppede 700 USD pr. aktie. Og stadig i dag, betragtes Google Adwords stadig som en kæmpe succes, hvor 99% af indtægten kommer fra Adwords og Google Analytics.

Fra Google Adwords til Google Ads

I 2018 ændrede Google navnet “Google Adwords” til “Google Ads” for at lette brugernes oplevelse når der foretages planlægning af online markedsføring på enten Google, Youtube, Facebook eller Instagram. Læs mere om Google Adwords rebranding her.

Ved brug af Google Analytics får folk muligheden for at holde styr på antallet af besøgende. Bl.a. om de kommer fra

 desktop, mobiler eller tablets, og hvad de interesserer sig for. Virksomheder kan i gennem dette værktøj få mere indblik i, hvad deres kunder søger efter, og derefter præcisere markedsføringen og opnå de mest effektive resultater.

I forbindelse med udviklingen af Google Adwords, tilføjede Google løbende nogle algoritmer der skulle sikre søgemaskinens kvalitet. De vigtigste tilføjelser fra Google var algoritmerne “Google Panda” og “Google Penguin”.

Google Panda har til formål at sikre kvaliteten ved at analysere eller scanne en hjemmeside ud fra hvorvidt sidens indhold er relevant og opfylder Googles kvalitetskrav. Google Penguin sikrer at hjemmesiden ikke indeholder ugyldige eller ukorrekte links, da det bl.a. skaber en dårlig brugeroplevelse.

Frem til året 2019 har Google formået at udvikle en masse nye softwares, herunder Google Chrome, Google Drive m.m. Og i 2018 nåede Google en samlet nettoindtægt på 30,74 milliarder USD.  

Hvis annoncering gennem Google Ads har vakt din interesse, er du velkommen til at kontakte os og høre mere om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at synliggøre dig i Googles søgeresultater.