Facebook vil gøre brugeroplevelsen bedre på alle deres platforme. Værdiskabende med det nye initiativ Time Well Spent. Vi har været lidt inde på det i vores tidligere blogindlæg, men her vil vi gerne uddybe præcist, hvad Time Well Spent handler om, og hvorfor initiativet startede i 2016.

Time Well Spent – sådan startede det

Time Well Spent er en nonprofit organisation, der blev oprettet i 2016 af Tristan Harris, som er tidligere ansat hos Google. Målet med dette var at sætte en stopper for den “digitale opmærksomhedskrise”, som techvirksomhederne Google, Apple, Facebook osv. er en del af, da de fanger opmærksomheden fra størstedelen af verdensbefolkningen. Han har offentligt været ude og kritisere Facebook flere gange.

Man skulle her tro, at Facebook ville tage distance til sådan et projekt – især fordi de tjener størstedelen af deres formue på, at deres brugere bruger meget tid på deres platforme. Det blev dog anderledes, for Mark Zuckerberg så sig bekendt med Time Well Spent initiativet og adopterede deres handlingsplan. Facebook satte derfor målet, at de vil bringe folk tættere sammen, og sørge for at tiden på Facebook er Time Well Spent og værdiskabende.

Læs mere om annoncering på Facebook her.

Social software

Time Well Spent-stifteren, Tristan Harris, foreslår, at der bliver ændret i softwaren hos Facebook, der skal fokusere mere på det sociale. Det er yderst svært at udvikle, men det skal have større fokus på relationer, og Mark Zuckerberg vil bl.a. også fokusere på at mindske fake news på alle platforme. Google har bl.a. udtalt sig at de vil gøre mere for at sider med fake news, ikke vil tjene penge igennem annoncer. Den samme udtalelse har Facebook også lavet.

Læs mere om fake news her.

Facebooks nye værktøj informerer dig om tidsforbruget

Et nyt værktøj lader brugere på hhv. Facebook og Instagram spore hvor meget tid de bruger på disse apps per dag. Nu kan man tidsindstille deres apps, så man enten ikke modtager push notifikationer, når man har brugt en bestemt tidsperiode på hver app – eller at den generelt giver dig information, når du har brugt længere tid end ønsket på deres apps.

Som det ses på illustrationen, kan man nu tidsindstille sit forbrug på Facebook og Instagram. Det kan betyde, at folk fremover vil bruge mindre tid på disse platforme, men de vil få mere ud af den tid, de bruger. Time well spent, som de siger. Som annoncør på Facebook og Instagram behøver du ikke nødvendigvis frygte, at det har en stor betydning for dig – annoncer vil nemlig stadigvæk blive vist i samme omfang som hidtil.

Vil du lære mere om annoncering på Facebook og deres algoritmer? Så kan du læse om vores Facebookkurser.